כדי להבין מהו ריהוט מונטסורי, צריך להבין מהי שיטת מונטסורי. כדי להבין מהי שיטת מונטסורי צריך לקחת את מנהרת הזמן לאיטליה של שלהי המאה ה-19 ולהתוודע אל אישה פורצת דרך בשם מריה מונטסורי. מריה נולדה באיטליה ומגיל צעיר פרצה תקרות זכוכית, היא היתה האישה הראשונה שהתקבלה לבית ספר לרפואה באיטליה והיתה אם חד הורית במדינה קתולית שמרנית. שסיימה את לימודיה, מריה, התמחתה ברפואת ילדים ופסיכיאטריה ובזמן קצר יצא לה מוניטין של רופאה מצוינת.
מרפואה לחינוך
בשנת 1900 התבקשה מונטסורי לנהל בית ספר לילדים עם מוגבלויות שכליות והחוויה הזו שינתה את חייה ובדיעבד שינתה את חייהם של מיליוני ילדים ברחבי העולם. עד שמונטסורי הגיעה איש לא התיימר 'ללמד' את הילדים. מונטסורי זיהתה שבילדים המוזנחים האלה גלום פוטנציאל ובאופן כמעט אינטואיטיבי פתחה שיטות המאפשרות להם ללמוד ולהתפתח.
בשנת 1906 היא הקימה ברומא מוסד שנקרא 'קאזה דה במביני' (בפשטות: 'בית הילדים'). ההצלחה היתה אדירה ועד מהרה נפתחו ארבעה בתים נוספים באותה מתכונת. בשנים אלו התחילה לפרוט את ניסיונה המעשי כתאוריה חינוכית עם ביסוס מדעי וכך נולדה מה שאנחנו מכנים 'שיטת מונטסורי'.
מה הקשר בין 'חינוך' ו'התפתחות' לריהוט?
מריה מונטסורי המשיכה לעשות חיל, לפתח את התיאוריה ולעודד פתיחה של מוסדות חינוך בראי 'שיטת מונטסורי' עד שהלכה לעולמה ב-1952. הסיפור שלה עלה ירידות ומורדות ובין היתר היא סירבה לשתף פעולה עם המדינה הפשיסטית של מוסוליני ונרדפה על ידי הנאצים. אבל נושא המאמר הזה הוא 'ריהוט מונטסורי', נשאלת השאלה מה הקשר בין ריהוט לחינוך והתפתחות הילד?
ובכן, אחד העקרונות הכי חשובים בשיטת מונטסורי הוא מתן דגש לסביבה בה הילד גדל, לומד ומתפתח. מריה מונטסורי זיהתה שכאשר מתאימים חפצים, בדגש על ריהוט וצעצועים, באופן שהילד יוכל להתמודד עמם בנוחות וביטחון, האינטראקציה עם החפץ גם מאפשרת לו ללמוד ולפתח מיומנויות. כאן חשוב לציין שמונטסורי האמינה שחינוך והתפתחות של ילד מתחילים בשלב מוקדם מאוד. היא יצרה מספר חלוקות על פי גילאי הילד והרציונל הזה קיים בריהוט מונטסורי עד היום.
לפעמים שולחן הוא יותר משולחן
למשל, אחד הדברים שמאפיינים למידה של ילדים הוא חקיינות. הילד רואה מה המבוגר עושה ומחקה אותו. חלק גדול מהמשחקים והצעצועים מקדמת דנא מגלמים את העיקרון הזה באופן אינטואיטיבי, מונטסורי פשוט זיהתה את העניין הזה ושילבה אותו בשיטה שלה.
בהקשר הזה הדוגמה הקלאסית הם כיסא ושולחן, ילד בן שנתיים וחצי רואה את עולם המבוגרים ואת השימוש הטריוויאלי שהם עושים בשולחן (אכילה, כתיבה, עבודה), אך בשל המימדים הפיזיים הוא מנוע להתנסות בזה בעצמו. לכן, מונטסורי דאגה לספק לילדים שולחנות שנעשו לפי הפרופורציות שלהם וכך, אינטואיטיבית הילדים רכשו טוב יותר המיומנויות הבסיסיות האלה. הנה מדריך קצר עם 4 דרכים כדי שגם אתם תוכלו לשלב את שיטת מונטסורי בבית.
Opmerkingen