אחד הדברים שמבדילים את בני האדם מבעלי חיים אחרים, היא תקופת ילדות ארוכה. תינוקות אנושיים מתפתחים לאט יותר ומגיעים לבגרות פיזית במשך תקופה ארוכה מאוד, במהלכה הצרכים שלהם משתנים כל הזמן. בשנים הראשונות לחייהם הם זקוקים להשגחה צמודה כל הזמן. בערך בגיל חצי שנה תינוקות מתחילים לזחול ולגלות את העולם, חצי שנה אחר כך הם כבר מתחילים את צעדיהם הראשונים.
לחקות את התנהגות המבוגרים
ילדים בגיל הרך לומדים באופן אינטואיטיבי, הם רואים מה המבוגרים (אמא, אבא או מטפלת) עושים ומנסים לחקות אותם. הרציונל של למידה כזו הוא טבעי ומי שזיהתה אותו, ניסחה אותו ושילבה אותו כחלק מגישה חינוכית שלמה היתה רופאת הילדים והמחנכת האיטלקיה מריה מונטוסורי.
לחקות את מעשי המבוגרים זה טוב ויפה, זה גם מוביל אותנו לקושי אובייקטיבי. ילדים אינם מבוגרים, הם לא ניחנו ביכולות מוטוריות שיש למבוגרים ובנוסף המימדים הפיזיים שלהם הרבה יותר צנועים. למה זה משנה? כי העולם נראה ומתנהג אחרת מגובה של חצי מטר או מטר.
בסופו של יום סביבת החיים האנושית, כולל הבית שלנו - תוכננה ונבנתה עבור אנשים בוגרים החווים את העולם מפרספקטיבה שבין מטר וחצי לשני מטרים. זה אולי נראה לכם טריוויאלי, אבל תארו לכם שאתם במטבח ובאמבטיה ליד אמא ואבא ואין לכם מושג מה הם עושים שם על השיש, למרות שזה נראה מאוד מעניין. כידוע, לילדים אין יכולת לדחות סיפוקים והסיטואציה הזו יוצרת עבורם תסכול.
לגשר על פער הגובה בבטחה בעזרת 'מגדל למידה'
פעוטות שרוצים לגשר על פער הגובה כדי 'לגלות את העולם' נוטים להיות יצירתיים. לעיתים יפגינו כישורי טיפוס ויזיזו רהיטים אחרים. היצירתיות הזו מבורכת והיא בבחינת לימוד אינטואיטיבי, היא גם עלולה להיות מסוכנת.
כזכור, פעוטות אינם ניחנים בכישורים מוטוריים שיש למבוגרים, זה בא לידי ביטוי בקואורדינציה, בשיווי המשקל וביכולת שלהם לעמוד מרחקים וסיכונים. כשהילד משתמש בכיסא להגיע לשיש הוא עלול למעוד ולהיפצע. מריה מונטסורי, זיהתה את הצורך והסכנה הזו ותכננה מתקן ייעודי שנועד להתמודד עמה ואפילו למנף אותה כדי לעודד את הילד לשפר מיומנות, ללמוד ולהשביע את הסקרנות הזו ולגשר על פער הגובה. המתקן שמונטסורי פיתחה נקרא היום - 'מגדל למידה לילדים'.
מגדל למידה הוא למעשה קונסטרוקציה דמויית מגדל עץ שמתפקד כסולם קטן עם מעקה מובנה, מאין במה מוגבהת ובטוחה. מגדל למידה מאפשר לילד להתאמן בטיפוס, לשפר את היכולות המוטוריות ולהיות במפלס השולחן או השיש יחד עם ההורה ולעקוב אחר פעולותיו.
Comentarios